De coronacrisis raakt iedereen hard en we hopen dat je gezond bent, waar je ook bent in de wereld. Het zijn zeer uitdagende tijden en ook OpenSkies is hard getroffen. Door de totale lockdown van het luchtruim is reizen al maanden onmogelijk. Gelukkig is iedereen van ons team gezond, is ons kantoor 24/7 operationeel gebleven en hebben we absoluut niet stil gezeten. Integendeel we zijn ontzettend druk geweest met het repatriëren van reizigers, vouchers uitgeven en achter refunds aangaan voor onze klanten. Daarnaast heeft het team de tijd goed benut met het volgen van een groot aantal onlinetrainingen en zijn er nieuwe systemen geïmplementeerd. Doorlopend hebben we per land de snel wisselende corona maatregelen en reismogelijkheden bijgehouden. Nu richten we onze blik op de toekomst. Welzijn tijdens de reis is de nieuwe norm. Wanneer je op reis wilt, wij zijn er klaar voor!

We zijn optimistisch en met de nodige voorzorgsmaatregelen kunnen we snel weer uitvliegen. De laatste weken verschuift het accent naar het voorzichtig opstarten van reizen binnen Europa. De mogelijkheden zijn er, grenzen gaan open en luchtvaartmaatschappijen brengen hun vliegtuigen weer in de lucht. Ook naar bestemmingen buiten Europa wordt gevlogen hoewel de meeste ICA-vluchten nog ‘cargo-only’ zijn.

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Heb je vragen over een bepaalde bestemming, specifieke ticketvoorwaarden van airlines of voorzorgsmaatregelen van hotels? Neem dan contact met ons voor de laatste informatie. Onze medewerkers zijn inmiddels COVID-19 travel experts en helpen je graag. We hebben dagelijks contact met Buitenlandse Zaken, ambassades en hotels. Vaak ligt het toch weer net anders dan in de media gemeld. Onze reisbelofte is dat je met een veilig en vertrouwd gevoel op reis moet kunnen gaan.

Het is geen geheim dat de hele reiswereld momenteel afhankelijk is van steunmaatregelen van de overheid. Het is echt ‘hopen’ op betere tijden. De steun van onze trouwe relaties in de tweede helft van het jaar is erg belangrijk voor OpenSkies. De afgelopen maanden zijn veel vouchers uitgegeven die nu gebruikt kunnen worden. In veel gevallen kunnen we vouchers ook op naam van een collega uitgeven of de bestemming wijzigen. We willen iedereen uitnodigen om ons te steunen in ons ondernemerschap en samen te zoeken naar nieuwe mogelijkheden van reizen nu grenzen weer opengaan. Een veilige en gezonde reiservaring is ons doel.

De veiligheid en gezondheid van reizigers zijn topprioriteit voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Er worden in overleg met WHO, IATA en lokale overheden verregaande maatregelen genomen om het vertrouwen in reizen te herwinnen en de kans op een besmetting tot een minimum te beperken. Door luchtverplaatsing naar de grond en geavanceerde filtersystemen die om de drie minuten de lucht in een cabine volledig verversen met buitenlucht is de kans op besmetting erg klein. De krachtige HEPA filters vangen 99,99% van alle virussen en bacteriën op, inclusief het Corona virus. Je kunt deze filters vergelijken met de filters in ziekenhuizen. Onderzoek bij eerdere besmettelijke ziektes bevestigt dat de kans op een besmetting in een vliegtuig zeer gering is.

Europa gaat weer open. Onderstaand kaartje met kleurcodes geeft een indicatie van de situatie in de zomer. Reizen naar “gele” landen kan deze zomer zonder restricties. Bij code geel val je onder de dekking van de reisverzekering. Naar het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken kan onder bepaalde voorwaarden worden gereisd. Zakenreizen kunnen vaak plaats vinden met een verklaring namens de werkgever.

 

De reisadviezen geven een gemiddelde indicatie van de risico’s in het land van bestemming zonder in te gaan op lokale verschillen. Zo is Noord-Italië, meer specifiek Lombardije, veel ernstiger geraakt dan rondom Rome en zuidelijker. Belangrijk is alvorens op reis te gaan je goed te laten informeren over de situatie ter plaatse door bijvoorbeeld een relatie of collega te spreken. Als buitenlandse reiziger dien je bekend te zijn met alle lokale maatregelen. Naleving wordt vaak strenger gehandhaafd dan we in Nederland gewend zijn. De reisApp van Buitenlandse Zaken (BZ) is een belangrijke hulp. Met de 24/7 BZ Reisadvies app heb je altijd de actuele reisadviezen. Met één druk op de knop heb je meteen contact met het contactcenter.

Zo kan veilig en verantwoord gereisd worden. Wijs op reis!

Luchtvaartmaatschappijen versnellen deze zomer de uitbreiding van het netwerk. Zo vliegt KLM in juni naar 40 Europese steden en zal in juli de capaciteit verdubbelen naar 60 bestemmingen. Ook veel buitenlandse maatschappijen voegen in juni Amsterdam weer toe aan het netwerk. Het aantal intercontinentale bestemmingen neemt wekelijks toe. Thalys en ICE rijden weer meerdere keren per dag naar Parijs en Frankfurt.

De luchtvaartsector is volledig overvallen door de corona crisis maar de situatie is aan het verbeteren. Bankleningen en staatssteun zorgen voor voldoende buffers bij luchtvaartmaatschappijen om weer op te starten. Bij airlines waar de overheid garant staat kun je met een gerust hart vliegtickets kopen. We informeren je over het specifieke omboekingsbeleid per maatschappij, maar in het algemeen zijn er de volgende mogelijkheden bij wijzigen en annuleren:
– omboeken naar een latere datum
– een voucher nemen waarbij het vaak mogelijk is naar een andere bestemming te vliegen en/of een naamswijziging te doen; na een jaar kan een ongebruikt ticket alsnog worden ingediend voor vergoeding
– een refund aanvragen: luchtvaartmaatschappijen zijn wettelijk verplicht ook deze mogelijkheid aan te bieden; alleen blijkt dit door de enorme aantallen en de beperkte financiële middelen een bijna onmogelijke opgave voor luchtvaartmaatschappijen op de korte termijn
Informeer gerust bij ons als de voorwaarden niet duidelijk zijn van een bestaand ticket of een voucher.

Geniet van voorrang bij het inchecken, een soepele bagageafgifte en stap sneller aan boord!
Als frequent reiziger of passagier in de business class profiteer je van het SkyPriority programma van Skyteam op meer dan duizend luchthavens wereldwijd, waaronder Schiphol.
Volg de goed herkenbare rode SkyPriority-borden op de luchthavens en je kiest de weg van snelle en optimale service. Van voorrang bij het inchecken, boarden en bagageafgifte tot aan de speciale fastlanes bij de ticketkantoren, transferbalies, veiligheids- en paspoortcontrole.
Wil je ook liever alle wachtrijen skippen? Nooit meer stress, nooit meer haast op de luchthaven? Onze adviseurs kunnen je feilloos uitleggen hoe ook jij gebruik kunt maken van alle voordelen van SkyPriority. We delen graag dit goed bewaarde geheim 😉

Afgelopen jaar is Istanbul Airport geopend, de grootste luchthaven ter wereld met jaarlijks 90 miljoen passagiers, een aantal dat de komende zeven jaar zal oplopen tot 200 miljoen. Istanbul ligt strategisch, op het knooppunt van Europa, Afrika, het Midden-Oosten en een deel van Azië. Veel belangrijke bestemmingen liggen op hooguit vijf uur vliegen.

Een betere stopover-ervaring kun je niet wensen. Stap binnen in een uiterst moderne terminal; volgens de kenners een luchthavenbeleving 2.0! Hoge plafonds, luxe afwerking, fantastische restaurants en lounges. Het is de thuisbasis van Turkish Airlines.

Je herkent het vast wel. Niets is zo vervelend als het zelf afrekenen van hotelkosten die achteraf via declaraties moeten worden teruggevorderd. Soms blijven bonnetjes maanden liggen, omdat juist na terugkomst van een zakenreis andere werkzaamheden voorgaan.

Uitzoeken achteraf kost zowel werknemers als werkgevers extra veel tijd. Dat kan veel gemakkelijker!
“OpenSkies zorgt voor prepaid vouchers; de reiziger en het bedrijf besparen tijd omdat er geen ingewikkelde declaratieprocedures zijn. OpenSkies factureert direct en bedrijven kunnen facturen meteen op de juiste kostenplaats invoeren.”